Respekt för mänskliga rättigheter och miljöskydd är en viktig grundpelare för Lidl. Detaljhandelns och livsmedelsproduktionens värdekedja blir alltmer mångskiftande och omfattar aktörer och företag från många länder. Denna globala leverantörskedja kommer också med stora människorättsliga och miljömässiga utmaningar. Risker avseende mänskliga rättigheter har ofta komplexa orsaker och berör hela näringsgrenar. Exempelvis kan sociala risker inom arbetsmiljö, föreningsfrihet, icke-diskriminering och skäliga löner ofta bara hanteras med systematiska lösningar. Det gäller också vid avvikelser från förbudet mot barn- och tvångsarbete. Därför samarbetar Lidl även med regeringar, andra företag, leverantörer och frivilligorganisationer för att delta aktivt i skapandet av ett hållbart framtida samhälle.
Syftet med att i leverantörskedjan arbeta med de sociala aspekterna är många. Som ett led i det arbetet strävar Lidl Sverige efter att driva en positiv påverkan för de sociala aspekterna i leverantörskedjan. Detta görs i enlighet med Schwarz-gruppens uppförandekod för affärspartners, policy från Schwarz-gruppen att respektera mänskliga rättigheter och Lidl Sveriges styrdokument avseende mänskliga rättigheter och miljö vid inköp av kommersiella varor. Fullständig policy nås via följande länk: policyer för kvalitet och hållbarhet.
Klagomålsmekanismer
Tillgång till en effektiv klagomålsmekanism, även för anställda i globala leverantörskedjor, är en integrerad del av företagets omsorgsplikt för att täcka risker för mänskliga rättigheter och rättsliga kränkningar. I praktiken innebär detta dock ofta en utmaning i den tidiga delen av leverantörskedjan, då anställda arbetar i olika sammanhang – t.ex. språkkunskaper, tillgång till informationsteknologi, kulturella särdrag - för att få tillgång till klagomålsmekanismer.
Lidl har därför satt upp som mål att testa inför särskilda klagomålsmekanismer i riskutsatta leverantörskedjor för att identifiera skalbara och effektiva tillvägagångssätt. I detta första steg började vi testa klagomålsmekanismer i tre riskkedjor.
Lidl Sverige har möjliggjort anmälan av människorättsliga, sociala och miljörelaterade överträdelser och inrättat ett webbaserat rapporteringssystem. Alla inkommande anmälningar hanteras av en oberoende ansvarig för efterlevnad.
Bär från Spanien
Som en del av detta pilotprojekt har vi och vår partner Elevate satt upp en ny, effektiv klagomålsmekanism för arbetare inom bärsektorn i Huelva, Spanien. Klagomålsmekanismen kommer att testas med utvalda producenter som en del av skördesäsongen 2021/2022. Vi lägger särskild vikt vid att ta itu med befintliga åtkomstbarriärer och öka tillgängligheten för anställda. Klagomålsmekanismen har flera klagomålskanaler, inklusive en hotline bemannad av utbildad personal, samt möjligheten att skicka in klagomål via Whatsapp. Klagomål accepteras på alla språk. Muntlig kommunikation med hotlinepersonalen är möjlig på spanska, arabiska och engelska. Dessutom utbildas arbetare i hur man använder mekanismen. För att ta hänsyn till att majoriteten av arbetarna på plats är kvinnor från Nordafrika och Östeuropa, är alla jourtelefonanställda kvinnor. Vi kommer att utvärdera piloten i slutet av skördesäsongen och rapportera om resultat och nästa steg.
Kokosmjölk från Vietnam
I Vietnam testar vi en annan klagomålsmekanism som tillhandahålls av tjänsteleverantören Ulula i samarbete med amfori. Detta är ett system som testas inom både icke-livsmedels- och livsmedelssektorn. Lidl deltar i projektet med produktionsanläggningar inom textil- och kokosmjölksektorn. Som en del av pilotprojektet får arbetare också olika kanaler för klagomål. Eftersom flera företag ofta handlar med en och samma produktionsanläggning utreds klagomålen enhetligt med inblandning av en uppdragsgivare och korrigerande åtgärder utvecklas. Piloten kommer att pågå till mitten av 2022 och kommer sedan att utvärderas av amfori och dess medlemmar för att överväga ytterligare skalning.