Vårt kvalitetsåtagande

Vårt kvalitetsåtagande

Så säkrar vi toppkvalitet inom Lidl

För att kontinuerligt utveckla våra produkter ur ett kvalitetsperspektiv, och dessutom göra det i linje med vår uppfattning om hållbarhet, delar vi hela tiden information och har en pågående dialog med våra tillverkare och leverantörer inom ramen för vårt kvalitetshanteringssystem.

Samtliga våra processer är utformade för att garantera både säkerhet och kvalitet så att våra kunder kan lita på konsekvent höga standarder i fråga om produkternas sammansättning, smak, visuella intryck och enhetlighet. Säsong och region är faktorer som spelar en speciell roll för kvaliteten på de råvaror som vi köper in. Det beror på att dessa faktorer kan orsaka kvalitetsskillnader mellan jordbruksprodukter beroende på årstid, odlingsområde och väderförhållanden. Men en sak är helt säker: våra kunder kan alltid räkna med den Lidl-kvalitet som de är vana vid.

Vi håller oss uppdaterade kring utvecklingen och implementering av förändringar i lagstiftningen. Det kan till exempel gälla EU-förordningar som livsmedelsmärkningsförordningen, EG-förordningen nr 1333/2008 om livsmedelstillsatser och EU-direktivet om otillbörliga affärsmetoder. Vi är naturligtvis även uppmärksamma på nationell lagstiftning som kan skilja sig åt mellan EU-länderna. Vi ställer även minimikrav på våra leverantörer, till exempel vad gäller användning av bekämpningsmedel vid odling av frukt och grönsaker. Detta gör vi för att säkra att vi alltid levererar Lidls beprövade kvalitet.

Korta transportrutter innebär att det är färska produkter som landar i butiken. På så sätt sparar vi in på resurser och säkerställer arbetstillfällen på plats. Så långt det är möjligt köper vi därför inom Sverige in färskvaror från regionen, eller åtminstone från ett EU-land. I det här fallet kan det hända att vi får råvarorna från olika leverantörer och att de kan skilja sig något åt på grund av regionala förhållanden.

Som internationellt företag förlitar vi oss på ett stort leverantörsnätverk för att hålla varuleveranskedjan igång konsekvent, även under tider som bjuder på utmaningar. Det kan innebära att vi använder olika leverantörer för samma produkter som är tillgängliga inom flera nationella Lidl-företag. Konsekvensen kan bli att tillverkningsmetoderna inom ramen för våra specifikationer kan skilja sig något åt beroende på produkt, till exempel i fråga om...

  • produktionsteknik: produktens utseende kan variera
  • råvarornas ursprung: leverantörer köper in råvaror från olika preliminära leverantörer
  • ingrediensernas jämbördighet: för vissa produkter kan det vara möjligt att ersätta vissa ingredienser. Det här innebär att en produkt som innehåller vegetabilisk olja kan innehålla solrosolja eller rapsolja
Nöjda kunder är vårt riktmärke

Nöjda kunder är vårt riktmärke

Vårt mål är alltid att uppfylla våra kunders behov. Feedback och förbättringsförslag är därför alltid välkomna. Vi följer genast upp indikationer på att kvaliteten på våra produkter och produktsäkerheten har försämrats, och i allvarliga fall slutar vi omedelbart att sälja produkten i fråga, informerar våra kunder och genomför en offentlig produktåterkallelse för artikeln.

Smak och preferenser varierar från land till land. Det är naturligtvis något som vi tar med i beräkningen när vi utformar vår nationella sortimentsstrategi. Till detta kommer våra insatser för att främja en hälsosam kost, till exempel via vår reduktionsstrategi där vi arbetar på att gradvis minska innehållet av salt och socker i våra produkter samtidigt som vi ökar andelen omättade fetter.

Utmärkelser och prisbelönta produkter

Utmärkelser och prisbelönta produkter

Många av våra egna märken får regelbundet utmärkelser och toppbetyg i välkända produkttester som utförs av konsumentorganisationer och testmagasin. Oberoende testresultat bevisar att våra egna märken ofta presterar bättre än motsvarande märkesprodukter.

Toppkvalitet och säkerhetsstandarder

Toppkvalitet och säkerhetsstandarder

Kvalitetssäkring har högsta prioritet hos Lidl Sverige så att våra kunder ska kunna använda produkterna utan att behöva oroa sig.

Innan våra egna märkesprodukter säljs utsätter vi dem för omfattande kontroller och tester. Parallellt med våra interna kvalitetskontroller ger vi oberoende, välkända testinstitut i uppgift att utföra mikrobiella, kemiska, fysiska och sensoriska tester av våra produkter. Det kan till exempel vara laboratorieföretaget Eurofins.

Även produktmärkningen kontrolleras. Vi säkrar att samtliga ingredienser är komplett och korrekt angivna på förpackningen. Det hjälper våra kunder som har speciella näringskrav eller allergier eftersom de omedelbart hittar all information om allergener och ingredienser.

Lidl har ett internationellt varuinspektionssystem vilket innebär att vi omedelbart kan vidta kvalitetssäkringsåtgärder om oförutsedda incidenter uppstår. Alla våra produkter kan spåras från Lidls butiker till logistikcentren och vidare till produktionen, och de kan identifieras tydligt.

Från mixers till leksaker: säkerhet för våra nonfood-produkter

Från mixers till leksaker: säkerhet för våra nonfood-produkter

För våra nonfood-artiklar som elverktyg, köksmaskiner och leksaker gäller de högsta säkerhetsstandarderna. När våra nonfood-produkter tillverkas fäster vi största vikt vid att säkerställa att våra hobby- och hantverksmaskiner inte utgör någon risk när de används korrekt. Artiklarna inspekteras under produktionen. Som en del av detta har Lidl alltid låtit testa samtliga artiklar av oberoende testinstitut för att kontrollera att de följer internationellt erkända standarder, oberoende av var vi tillverkar dem.

Vår textilkvalitet

Vår textilkvalitet

För oss har termen ”kvalitet” många aspekter. När det gäller textilier kontrollerar vi särskilt att de är fria från farliga substanser och att passformen är perfekt. Därför kvalitetsinspekteras alla textilier som tillhör våra egna märken i en flerstegsprocess som inleds med tillverkningsprocessen i produktions- och lageranläggningarna. Inom denna ram testas och certifieras våra produkter av oberoende testinstitut.