Vår kvalitetspolicy

• Produktsäkerheten ligger till grund för vårt kvalitetstänkande och vi kompromissar aldrig med den.

• Vi tar hänsyn till gällande lagstiftning och den sociala utvecklingen när vi formulerar våra kvalitetskriterier.

• Vi förbättrar kontinuerligt den höga kvaliteten på våra produkter, tjänster och arbetssätt.

• Vi arbetar effektivt och med enkla och tydliga riktlinjer.

• Vi hjälper våra affärspartner att förbättra kvaliteten på sina varor och tjänster genom att agera rättvist och samarbetsvilligt.

• Vi som medarbetare strävar efter ständig förbättring eftersom det är det enda sättet att möta våra kunders förväntningar på hög kvalitet.

Uppdaterad 2020-11-27

Blad

Vårt sortiment

Schysst & ekologiskt


Vårt utbud av varor från Sverige och med ekologiska och etiska märkningar, som exempelvis KRAV, Fairtrade, MSC och UTZ växer stadigt – något vi vet att våra kunder uppskattar. Vi lyfter fram produkter märkta med ”Från Sverige” och har minst en ekologisk vara inom varje relevant produktkategori och vårt hållbara sortimentet ökar.

Hos oss på Lidl är alla våra rosor Fairtrade-märkta och all vildfångad fisk i frysdisken är MSC-märkt. Vi säljer också endast ägg från frigående höns, det gäller även som ingredienser i våra egna varor. Vår egna choklad är alltid hållbarhetsmärkt och våra bananer är antingen ekologiska eller märkta med Rainforest Alliance eller Fairtrade. De varor som har kort hållbarhetsdatum placeras tillsammans under budskapet ”Hjälp oss att minska matsvinnet” – självklart med kraftigt reducerat pris.

Så här säger Daniel Sommerstein på Fairtrade Sverige: ”Lidl gör stor skillnad genom att sälja Fairtrade-märkta varor i sitt hållbara sortiment. Genom att era kunder handlar tex. schyssta bananer, rosor och choklad i butikerna, gör ni skillnad för tusentals människors arbets- och levnadsvillkor. Det ska ni vara stolta över, som företag och i era egna hjärtan".