Gör framtiden godare – vi driver på förändringar tillsammans!
Vi rör oss mellan många olika intressegrupper – från våra leverantörer och medarbetare till våra kunder och samhället i stort. Utbytet med dem är av största vikt för oss. Det ger oss möjlighet att bidra med vår kunskap och lära av varandra. Bara tillsammans kommer vi att klara av framtidens utmaningar och förbättra oss själva lite i taget varje dag.
Inom Lidl deltar vi därför i kontinuerliga, transparenta dialoger med alla våra intressenter, våra medarbetare och kunder, så att vi gör framtiden godare tillsammans.
Ett ansvarsmedvetet agerande inleds med att den enskilde blir medveten om sitt ansvar. Genom information, och aktiv involvering exempelvis med våra interaktiva hållbarhetskommunikationsinsatser inom projektet YOU ökar vi våra medarbetares medvetenhet i fråga om relevanta hållbarhetsteman, och vi stöttar dem så att de både kan agera mer hållbart.
Vårt engagemang i siffror
Sedan 2012 har Lidl Sverige hållbarhetsrapporterat på ett mer transparent och djupgående vis än kravställt.
2024 har medarbetare i butik, lager och huvudkontor genomgått utbildningar i hållbarhet för att öka kunskapen om vårt hållbarhetsarbete och för att engagera hela organisationen för en mer hållbar framtid.
Våra över 5 000 medarbetare har möjlighet att ta del av information om våra hållbarhetsteman och annat viktigt via våra interna kommunikationskanaler så som medarbetarappen och intranätet Lintra.
Hur för vi dialog med olika intressegrupper?
Medarbetarappen
Vår medarbetarapp är vår främsta kommunikationskanal till alla medarbetare. Där informerar vi om nyheter och aktuella aktiviteter inom de olika områdena. En stor del av informationen i appen rör också hållbarhetsteman och vi nyttjar kanalen både för att höja medvetenheten och för att sprida kunskap. För oss är det viktigt att hållbarhet genomsyrar organisation från styrelsen till lagerhyllorna och ut till kassorna i våra butiker. Därför satser vi på utbildning och medvetandehöjande intern kommunikation kring hållbarhet. Vårt mål har varit att senast 2022, och därefter löpande, göra det möjligt för våra medarbetare att agera hållbart inom deras respektive uppgiftsområden och stötta dem i detta. Vi har nu två obligatoriska utbildningar för alla anställda inom hållbarhet och tittar på nya möjligheter att integrera kunskap och medvetenhet om hållbarhetsteman i alla våra operativa verksamhetsområden.
Kund- och medarbetarenkäter
Varje år genomför vi en koncern- och landsövergripande undersökning för våra medarbetare vid namn PULS. Där undersöks det nuvarande måendet och synen på bolaget. Vi skickar också ut mer specifika undersökningar på ad hoc-basis, exempelvis om medarbetarpendling och kunskap om temat inkludering och arbetsmiljö. Utöver detta har vi ett Tycka-till system där vi uppmanar våra kunder att fylla i ett formulär med synpunkter och tips till oss för att vi ska bli bättre. För varje inskickat svar skänker vi dessutom fem kronor till Barncancerfonden.
Sedan 2018 finns ett idéhanteringssystem där medarbetare uppmuntras bidra till bland annat energieffektivisering. En av våra anställda kom exempelvis på idén att montera kylrengöringsadaptrar på våra rengöringsmaskiner. På så sätt lyckades vi förhindra onödiga stopp i avloppen vid butikernas kyldiskar, vilket ledde till minskad energiförbrukning.
Samhällsengagemang
Ytterligare ett sätt att synliggöra frågor och öppna för dialog är genom vårt samhällsengagemang. Genom olika former av donationsprojekt ger vi tillbaka till samhället vi är en del av.
Läs gärna mer om vårt samhällsengagemang under fokustemat Agera Rättvist.
Läs också om hur vi för dialog med våra samarbetspartners och relaterade branschorganisationer längre ner på sidan.
Våra medlemskap
För att möta de stora utmaningarna vi står inför inom alla delar av hållbarhetsfältet behöver vi föra dialog med alla våra intressenter. Bara tillsammans kan vi nå ända fram i det arbete som måste göras för att vi ska utvecklas hållbart och bidra positivt till både planeten och oss människor.
Lidl Sverige är medlem i flera olika organisationer och har skrivit under flera gemensamma ställningstaganden. Vi tror på branschgemenskap och att utbyte av kunskap, erfarenheter och en löpande dialog kring aktuella teman är vägen framåt. Vi har också nära samarbete med flera intresseorganisationer och hämtar gärna inspel från deras expertis.
Utbyten formar verksamheten
Det löpande utbytet av information med våra interna och externa intressenter, så som kunder, civilsamhällsorganisationer, politiska representanter, affärspartners, anställda eller media, är en fundamental del av Lidl Sveriges hållbarhetsstyrning. Under 2022 reviderade Lidl Sverige vår process för att urskilja våra materiella fokusområden inom hållbarhet. Detta innebar att våra interna och externa intressenter fick ge sin input inom området människan, planeten och samhället. Vi frågade intressenter om positiv och negativ påverkan från Lidl. Dessutom undersökte vi om våra sex strategiska fokusområden när det kommer till hållbarhet har någon påverkan på Lidls affärsmässiga framgång.
Materialitetsprocessen genomförs på nytt vartannat år och resulterar i vår hållbarhetsstrategi, och ytterst i den rapportering vi publicerar för att våra intressenter ska kunna följa vårt arbete.
Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel, branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige, verkar för att branschen tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor. Svensk Dagligvaruhandel tror på det fria marknadsmötet, uppriktighet och redlighet samt hållbarhet i produkter och processer.
Ethical Trading Initiative Sverige (ETI Sverige)
ETI är en medlemsorganisation som består av företag, fackföreningar, civilsamhällsorganisationer och offentliga aktörer. ETI:s syfte är syfte är att främja hållbara affärsmetoder i globala leverantörsled med särskilt fokus på mänskliga rättigheter och arbetstagares rättigheter.
AGFO
AGFO är ett nätverk som förenar branschorganisationer, samt stärker kunskap och relationer i det svenska matsystemet med missionen att skapa ett bättre och framtidssäkrat matsystem.
Axfoundation
Axfoundation är en fristående, icke vinstdrivande verksamhet som knyter samma företag inom handeln och använder företagande som förändringskraft för att tackla de praktiska frågor som rör sakerna vi köper, maten vi äter och resurserna vi nyttjar.
LEAD (Leading Executives Advancing Diversity)
LEAD Nätverkets uppdrag är att attrahera, behålla och utveckla kvinnor inom consumer goods och handelssektorn i Europa, genom utbildning, ledarskap och affärsutveckling.
United Nations Global Compact
En ansvarsmedveten företagslednings ställningstagande för UN Global Compact
Att säkerställa arbets- och miljöstandarder i globala produktions och leverantörskedjor fortsätter att vara en världsomspännande utmaning inom handeln. Lidl har tagit ställning för tillbörlig aktsamhet samt ständig förbättring av sociala och ekologiska standarder i företagets värdekedja. Lidl Sverige såväl som andra företagsenheter inom Schwarz-koncernen tog därför i mars 2020 ställning för det globalt största och viktigaste initiativet för företagsansvar, nämligen United Nations Global Compact (UNGC). Vi förpliktar oss därmed till UNGC:s tio universella principer inom områdena mänskliga rättigheter, sociala normer, miljö och korruptionsbekämpning. Därmed skapar vi ett globalt ramverk för det stora hållbarhetsengagemang som vuxit fram hos oss med åren.
Livsmedel i fokus
Livsmedel i fokus är nätverket för alla som är verksamma och intresserade av livsmedelsbranschen. Genom att samlas, nätverka och skaffa ny kunskap tillsammans driver nätverket livsmedelsbranschen framåt.
Organic Sweden
Organic Sweden är plattformen för alla aktörer på ekomarknaden som vill samverka för ökad försäljning och export av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel. Organic Sweden arbetar för att öka kunskapen och engagemanget för ekologisk produktion och konsumtion.
Nätverket för Hållbart Näringsliv (NMC)
Nätverket för Hållbart Näringsliv är en branschöverskridande mötesplats för omkring 200 företag och organisationer från hela Sverige som vill dela kunskaper, erfarenheter och idéer kring ett hållbart och framgångsrikt näringsliv.
Sigill Kvalitetssystems Standardråd
IP-standarden ägs, förvaltas och utvecklas av Sigill Kvalitetssystem AB. Det är en standard för certifiering av en mer hållbar produktion av mat och blommor inom områdena livsmedelssäkerhet, djuromsorg, miljöansvar och sjysta arbetsvillkor. Sigill Kvalitetssystems standardråd är öppet för alla företag och organisationer som har nytta av att det finns livsmedel och blommor från certifierad produktion på marknaden.
Social Venture Network (SVN)
SVN är ett internationellt nätverk som arbetar för långsiktig hållbarhet i affärer och verksamheter enligt Agenda 2030. Medlemmar är företag, akademi och organisationer som arbetar lokalt i varje land med frågor om god etik, miljöhänsyn, socialt ansvar, hälsa och välbefinnande.
Svenska Köttföretagen
Svenska Köttföretagen är ett bransch- och utvecklingsbolag som företräder de svenska slakterierna i frågor som avel och branschfrågor. Bolaget driver tillsammans med partners branschutveckling i hela värdekedjan.