Ett samarbete för mer hållbara val
Under 2024 lanserade vi vårt långsiktiga partnerskap med WWF, som utöver Sverige inkluderar 30 andra Lidl-länder. Det femåriga partnerskapet fokuserar på vår tids stora globala miljöutmaningar: att skydda den biologiska mångfalden, klimatet och naturresurser såsom färskvatten. Vi arbetar tillsammans för att köpa in råvaror på ett ansvarsfullt sätt, minska matsvinnet och främja hållbara affärsmetoder även utanför vår egen värdekedja.
Med stöd av WWF vill vi göra det ännu enklare för våra kunder världen över att handla mer hållbart i framtiden. Mottot för partnerskapet är därför: Ett samarbete för mer hållbara val.
Klimat
Vi sätter upp klimatmål i enlighet med Science Based Target Initiative, SBTi.
Klimatförändringarna är en global utmaning och vi är medvetna om vårt ansvar. Det är därför vi prioriterar klimatet i vårt partnerskap med WWF. Vi har åtagit oss att minska våra utsläpp genom att sätta vetenskapligt baserade klimatmål, (SBTi). Genom att sätta klimatmål baserade på metoderna inom Science Based Targets Initiative (SBTi) tar vi nu ytterligare ett steg framåt: vi åtar oss att nå ett nettonollmål i enlighet med SBTi. Detta innebär att vi inte bara minskar vårt fotavtryck från vår verksamhet, utan även klimatpåverkan från våra inköpta produkter.
Vi tar fram en finansieringsplan för klimatet och naturen
Som en del av partnerskapet arbetar vi tillsammans för att utveckla arbetet med finansieringsmodeller för klimat och natur. Finansieringsmodellerna ska gynna klimat, natur och vatten samtidigt som sociala aspekter beaktas. Med finansieringen kommer naturvårdsprojekt att stöttas.
Biologisk mångfald
Vi arbetar med att identifiera viktiga miljöer och risker för biologisk mångfald för att sedan implementera en tillförlitlig strategi för biologisk mångfald
Tillsammans med WWF ser vi över våra befintliga analyser och mål för att kunna ta fram en mer omfattande strategi för biologisk mångfald. Detta gör det möjligt för oss att identifiera och hantera risker kopplade till biologisk mångfald, som avskogning och utrotning av arter, i vår värdekedja. Vi fokuserar på att identifiera värdekedjor och områden med särskilt hög risk, och att hitta sätt att öka deras resiliens, det vill säga resiliens. För dessa områden kommer vi att ta fram specifika handlingsplaner.
Vatten
Vi arbetar med att identifiera viktiga miljöer och risker för färskvatten för att sedan implementera en ansvarsfull vattenstrategi
Med hjälp av WWFs Vattenriskfilter reviderar vi våra analyser och mål relaterade till färskvattenrisker för att skapa en mer omfattande strategi för ansvarsfull vattenanvändning. I samarbete med WWF identifierar och hanterar vi vattenrisker i hela vår värdekedja. Detta är särskilt viktigt för högriskprodukter såsom kaffe, frukt och grönsaker, där vi strävar efter att förhindra problem som förorening av vatten eller vattenbrist.
Tranparens i klimat, biologisk mångfald och vatten
För oss på Lidl är transparens viktigt. Som en del av vårt partnerskap med WWF kommer vi att uppmärksamma de risker som identifierats i vår värdekedja och de åtgärder vi vidtar för att minska miljöpåverkan, i enlighet med EU:s avskogningsförordning, EUDR.
Råvaror
Råvaror är grunden för våra produkter ute i butik. Därför ser vi det som vårt ansvar att köpa in råvaror på ett socialt och miljömässigt ansvarsfullt sätt. Lidls hållbarhetsstrategi driver vårt engagemang med råvaror och framhäver vårt långvariga engagemang för att köpa produkter utan avskogning. Vi tar ansvar och sätter hållbarhet i centrum för vårt agerande. Vi stöder och åtar oss att följa målen i EU-förordningen för avskogningsfria försörjningskedjor.
I vårt partnerskap med WWF vill vi säkerställa ansvarsfulla inköp av kritiska råvaror och etablering och expansion av spårbara, avskogningsfria och omvandlingsfria leveranskedjor internationellt. Om inget annat anges gäller följande mål för våra egna märkesvaror (standard- och kampanjsortiment) i Sverige och alla andra Lidl-länder. Med tanke på regleringar såsom EUDR har vi satt upp följande mål:
Avskognings- och omställningsfria inköp
Vi åtar oss att köpa in högriskråvaror – såsom soja, palmolja, kakao, kaffe, nötkött, trä, cellulosa och papper – från avskognings- och omvandlingsfria leveranskedjor. För att säkerställa detta förfinar vi kontinuerligt vår råvarustrategi för att förhindra att avskogning och markomvandling sker vid produktion av våra egna märkesvaror. Detta tillvägagångssätt är i linje med Accountability Framework Initiative (AFI) och EU:s avskogningsförordning och är baserad på EUDR-lagstiftningen.
Efterlevnad av avskognings- och omvandlingsfria brytdatum*
Vi säkerställer att både vi och våra leverantörer håller de brytdatum för avskognings- och omvandlingsfria marker som fastställts av AFI och EU:s avskogningsförordning. Det gäller högriskråvarorna soja, palmolja, kakao, kaffe, nötkött, trä, cellulosa och papper.
* Varje standard definierar ett brytdatum, vilket markerar den punkt efter vilken avskogning för odling av råvaror är förbjuden på en specifik plats. Dessa datum varierar mellan standarderna.
Spårbarhet och leverantörsengagemang
Vi kräver att alla nuvarande och nya leverantörer antar vår policy som säkerställer att deras verksamhet är fri från avskogning, markomvandling och exploatering före slutet av räkenskapsåret 2026. Detta åtagande går utöver de juridiska kraven.
Ansvarsfulla leverantörskedjor för soja
Som en del av partnerskapet är vi fast beslutna att skapa helt spårbara leveranskedjor för soja som är fria från avskogning, markomvandling och exploatering. För att uppnå detta kommer vi att grundligt bedöma ursprunget av den soja som används direkt i vår leveranskedja (alternativa proteiner och sojaprodukter) samt i fodret till utvalda animaliska produkter såsom kyckling, ägg och fläsk.
Dessutom ska vi arbeta med Collaboration for Forests and Agriculture (CFA) för att utvärdera och ta itu med frågor om avskogning, markomvandling och exploatering inom våra egna sojaförsörjningskedjor. Vårt mål är att säkerställa att våra sojaförsörjningskedjor på lång sikt är helt spårbara och fria från avskogning, omvandling och exploatering.
Ansvarsfull palmolja (kärnolja)
Från och med räkenskapsåret 2025 har vi åtagit oss att endast köpa spårbar palm- och palmkärnolja som är fri från avskogning, markomvandling och exploatering. För att säkerställa det måste 100 % av vår palm- och palmkärnolja, som används i både livsmedel och icke-livsmedelsprodukter, uppfylla certifieringsstandarder som RSPO Segregated och EU-ekologisk. Dessutom bör 100 % av derivaten åtminstone överensstämma med RSPO Mass Balance Standard.
Ansvarig cellulosa och papper
Vårt mål är att uteslutande köpa spårbara, avskognings-, omvandlings- och exploateringsfria pappers- och cellulosaprodukter i internationell skala senast i slutet av augusti 2025.
För att uppnå detta ska vi analysera pappers- och cellulosaprodukters kvalitet och ursprung. Denna analys kommer att hjälpa oss att utveckla en omfattande långsiktig strategi för att säkerställa att alla pappers- och cellulosaprodukter är helt spårbara och ansvarsfullt inköpta.
Detta inkluderar cellulosa och papper i våra egna märkesprodukter, deras etiketter och förpackningar i Sverige och alla andra Lidl-länder. FSC, FSC mix, och, i undantagsfall, accepteras PEFC-standarder och återvunnet papper.
Ansvarsfulla inköp av kakao
Vårt mål är att sälja 100% spårbara och hållbara kakaoprodukter. En viktig del av vårt engagemang är att analysera kakaons ursprung, vilket utgör grunden för att utveckla en omfattande, hållbar inköpsstrategi i samarbete med WWF. Detta innebär att vi strävar efter fullständig spårbarhet för kakaobönor och kakaosmör, deltar i bevarandeprojekt i viktiga odlingsområden med hög risk och samarbetar med relevanta intressegrupper genom kakaoinitiativ som främjar hållbar produktion.
Certifierat kaffe: kaffeprodukter och rostat kaffe
Vi har åtagit oss att uppnå 100 % hållbart certifierade kaffeprodukter, inklusive kaffekapslar, snabbkaffe och cappuccino. Vårt mål är att säkerställa att alla kaffeprodukter som säljs från och med räkenskapsåret 2028 kommer att bära en officiell hållbarhetsmärkning. Kaffeprodukterna ska vara certifierade med någon av de accepterade certifieringarna; EU-ekologiskt, Rainforest Alliance eller Fairtrade.
Dessutom har vi också åtagit oss att kontinuerligt öka andelen certifierat rostat kaffe till 100 %.
Certifierade leverantörskedjor för te
Ett annat mål som vi har satt upp som en del av vårt partnerskap med WWF är att säkerställa fullt certifierade teprodukter. Detta inkluderar alla svarta teer, gröna teer och rooibosteer från våra egna varumärken i Sverige och alla andra Lidl-länder. Teprodukterna ska vara certifierade med någon av de accepterade certifieringarna; EU-ekologiskt, Rainforest Alliance eller Fairtrade.
Mer information om vår Lidl-råvarustrategi: https://om.lidl.se/kvalitet-for-alla/styrdokument
Hållbara kostval
Baserat på de vetenskapliga principerna för "Planetary Health Diet", som rekommenderar en mer växtbaserad kost, har vi under de senaste åren utökat vårt produktsortiment till att omfatta fler veganska och vegetariska produkter.
Genom partnerskapet med WWF fördjupar vi vårt engagemang för mer hållbar och hälsosam kost genom att anta en strategi som prioriterar växtbaserade produkter och syftar till att minska konsumtionen av animaliska produkter.
För att uppnå detta övervakar och rapporterar vi på ett transparent sätt förhållandet mellan animaliska och växtbaserade proteinkällor. Baserat på dessa data införlivar vi successivt mer hållbara och hälsosamma växtbaserade proteinprodukter i vårt sortiment. Omfattningen täcker hela produktsortimentet i Sverige och alla Lidl-länder världen över: egna varumärken och tredjepartsvarumärken, standard- och kampanjsortiment.
Fisk och skaldjur
När det gäller ansvarsfullt fiske strävar vi efter ett ambitiöst mål för ökad hållbarhet. Vi fokuserar på större transparens och spårbarhet samt användning av välkända märkningar och certifieringar såsom MSC, ASC, ekologiskt, BAP4 Star och GlobalG.A.P.
Våra mål inom detta område inkluderar hela fisk- och skaldjurssortimentet i Sverige och alla andra Lidl-länder: egna varumärken och tredjepartsmärken, standard- och kampanjsortiment.
Transparent och spårbar fisk och skaldjur
Vi är engagerade i spårbarhet och transparens för hela vårt sortiment av fisk och skaldjur. I slutet av räkenskapsåret 2024 vill vi säkerställa att alla produkter är märkta i enlighet med detta och anger, bland annat produktionslandet, arten och fiske- eller vattenbruksmetoden. Vi arbetar också för att visa fullständig spårbarhet för leverantörskedjan för fisk- och skaldjur. När det gäller vattenbruk inkluderar detta spårbarheten för den art som odlas och det foder som används.
För vilda fångster strävar vi efter att säkerställa spårbarhet genom att undersöka både fiskefartyget och det specifika fångsttillfället.
Ansvarsfullt utbud av fisk och skaldjur
Vårt mål är att säkerställa att 100 % av hela vårt utbud av fisk och skaldjur kommer från källor som klassificeras som rekommenderade eller acceptabla enligt WWFs kriterier.
WWF klassificerar bland annat följande källor som rekommenderade eller acceptabla:
Vårt mål är att säkerställa att 100 % av hela vårt utbud av fisk och skaldjur kommer från källor som klassificeras som rekommenderade eller acceptabla enligt WWFs kriterier.
• Certifieringar MSC, ASC, EU-ekologiskt och GlobalG.A.P
• Fishery Improvement Projects (FIPs) och Aquaculture Improvement Projects (AIPs) som stöds av WWF
Vi kommer att mäta detta åtagande genom att spåra procentandelen av vår totala fisk- och skaldjursvolym som kommer från dessa rekommenderade källor.
Certifierade leverantörskedjor för fisk och skaldjur
Vi strävar efter att öka andelen av vårt fisk- och skaldjurssortiment som uppfyller WWF-rekommenderade certifieringar. Certifieringarna som erkänns som rekommenderade inkluderar bland annat MSC, ASC, EU-ekologiskt och GlobalG.A.P.
Procentandelen av den totala volymen av fisk- och skaldjurssortimentet mäts.
Cirkulär ekonomi & minskning av matsvinn
För att säkerställa långsiktig hushållning med resurser fokuserar vi på att förbättra materialåtervinningen och minska.
Matsvinn i vår egen verksamhet
Vi strävar efter att ytterligare minska matsvinnet i våra butiker och lager. För att uppnå detta utvecklar vi en global strategi med tydliga mål. Vårt fokus ligger på att minimera avfall och optimera användningen av osåld mat, inklusive att donera den där det är möjligt. Dessutom har vi åtagit oss att regelbundet rapportera om matsvinn både nationellt och internationellt. Detta åtagande gäller våra butiker i Sverige och i alla andra Lidl-länder.
Matsvinn i värdekedjan
Livsmedelsproduktion skapar ofta biprodukter som leder till matsvinn. Många av dessa biprodukter kan bearbetas ytterligare för att avsevärt minska det totala avfallet. Vi är engagerade i att identifiera och ta itu med matsvinn i våra egna leverantörsled, särskilt för våra egna varumärke. Vårt fokus ligger på att identifiera och förbättra produktionsprocesser som är mest utsatta för matförluster från biprodukter.
Återvinningsbarhet av förpackningar och icke-livsmedelsprodukter
Vi strävar efter att förbättra cirkulära processer för förpackningar och icke-livsmedelsprodukter. Vi kommer att utveckla och implementera en cirkulär strategi tillsammans med WWF till 2025. Det kommer att gälla förpackningar för livsmedelsprodukter och produkter för hem och fritid av eget varumärke.
Policy & försäljande
Genom riktat kommunikations- och utbildningsarbete strävar vi efter att informera branschen och samhället om utvalda sakfrågor, öka medvetenheten och förespråka mer hållbara upphandlingsmetoder.
Som en del av dessa ansträngningar utvecklar vi en plan för opinionsbildning. Denna plan innehåller åtgärder för att föra en konstruktiv dialog med nyckelintressenter och kommer att genomföras i samarbete med Lidl Stiftung och WWF. Våra åtgärder syftar särskilt till att till att skydda klimatet, vattnet och den biologiska mångfalden. För att uppnå dessa mål är det avgörande att vi ökar vårt deltagande i nationella initiativ och utnyttjar vår expertis för att uppmuntra andra att tillsammans med oss aktivt sträva efter dessa mål.
För mer information om vårt partnerskap
Seite -Partnerschaftsbericht - Lidl International 2024 | WWF Switzerland