To be defined by SE

Hållbarhet

Hållbarhetsredovisning

 

Lidl är en utmanare att räkna med inom den svenska dagligvarubranschen. Sedan 2003 har vi vuxit markant genom att erbjuda högsta kvalitet till bästa pris. En självklarhet för oss är att bidra till ett mer hållbart samhälle och att möjliggöra klimatsmart konsumtion. Läs mer om oss och hur vi jobbar för att förverkliga ambitionen att bli branschledande inom hållbarhet.

Hållbarhetsredovisningen har upprättats i enlighet med GRI Standards (alternativ Core) och är granskad av EY.

Årets hållbara hits:

• Som första dagligvarukedja i Sverige lanserade vi en charkserie med enbart KRAV-märkt råvara.

• Utökade vår råvarupolicy för te – från och med i år erbjuder Lidl certifierat svart, grönt och rött te under eget varumärke.

• Ställde oss bakom Svensk Dagligvaruhandels färdplan för fossilfria och  materialåtervinningsbara plastförpackningar.

• Satte som mål att minska vår plastanvändning med 20 procent, med fokus på EMV-förpackningar.

• Höjde priset på kundkassar med 50 öre. Överskottet kommer att gå till hållbarhetsprojekt.

• Tog för första gången fram uppgifter om medarbetarnas härkomst – 48 procent av oss har utländsk bakgrund.

• Lanserade koncept och mål för minskat matsvinn: ”Ta vara på – för planet och plånbok”.

• Blev en av tre som testar NollCO2, en unik certifiering för klimatneutrala byggnader, då vi bygger en ny butik i Visby.

• Det ekologiska sortimentet ökade med 41%.

• 16 Lidl-varor blev bäst i olika tester och tävlingar, bland annat vårt eget kaffe Bellarom Ekologisk Mellanrost samt en rad charkprodukter som prisades vid Chark-SM.

• Med Lidls och Allwins hjälp skänkte kunderna uppemot 2 000 julklappar till de som inte hade råd att handla egna.


Hållbarhetsredovisning 2018/19

Hållbarhetsredovisning 2017/18

Hållbarhetsredovisning 2016/17

Hållbarhetsredovisning 2015/16

Hållbarhetsredovisning 2014/15

Hållbarhetsredovisning 2013/14