Lidls arbete med plast
Plast är ett tåligt och flexibelt material som kommer med både för- och nackdelar. Det skyddar maten vi äter, förlänger produkters hållbarhet men tåligheten gör att den tar lång tid att bryta ned och vi ser allt mer plast i naturen. Därför måste vi se till att rätt förpackning används på rätt plats och att onödig plast tas bort. Den som för in plast på marknaden har också ansvar för dess fortsatta användning. Därför har Lidl under många år varit särskilt engagerade i att samla in, sortera och återvinna plast.
Lidls plastmål
Vi är medvetna om vårt ansvar och arbetar i första hand för att minska och ta bort onödig plast i våra förpackningar.
Sedan basåret 2017 har vi minskat plastanvändningen i relation till nettovaruvärde av våra egna varor med -23,7%. Således har vi i år uppnått målet som sträcker sig till 2025 – vi ska använda minst 20% mindre plast än 2017 i våra EMV-förpackningar (baserat på nettovaruvärde).
Nästa steg är att plastförpackningarna ska vara materialåtervinningsbara och tillverkade av återvunnen eller förnybar plastråvara. Vi jobbar aktivt för att kunna nå dessa mål, som alla är satta med hänsyn till andra miljömål, exempelvis matsvinn:
• 20% minskad plastanvändning till 2025, med fokus på EMV förpackningar (basår 2017)
• 100% maximalt materialåtervinningsbara EMV förpackningar 2025
• 25% återvunnen råvara i EMV förpackningar 2025
Utöver de mål som vi satt upp gemensamt inom Schwarz-gruppen har Lidl Sverige även tillsammans med övriga medlemmar i Svensk Dagligvaruhandel satt upp plastmål. Det ena är likvärdigt med ett av Schwarz-målen, nämligen att alla konsumentförpackningar av plast är materialåtervinningsbara år 2025. Det andra gemensamma målet inom Svensk Dagligvaruhandel är en fortsättning på det sista Schwarz-målet, nämligen att ha:
• 100% återvunnen eller förnybar råvara i plastförpackningar 2030
Lidl står även bakom dagligvarubranchens gemensamma avsiktsförklaring kring plastförpackningar för frysta livsmedel som syftar till att påbörja omställningen av förpackningar för frysta livsmedel under 2022. Avsiktsförklaringen innebär bland annat att tryckytan på förpackningar ska minskas och vara max 60%.