föra dialog

Gör framtiden godare – vi driver på förändringar tillsammans!

Vi rör oss mellan många olika intressegrupper – från våra leverantörer och medarbetare till våra kunder och samhället i stort. Utbytet med dem är av största vikt för oss. Det ger oss möjlighet att bidra med vår kunskap och lära av varandra. Bara tillsammans kommer vi att klara av framtidens utmaningar och förbättra oss själva lite i taget varje dag.  

Inom Lidl deltar vi därför i kontinuerliga, transparenta dialoger med alla våra intressenter, våra medarbetare och kunder, så att vi gör framtiden godare tillsammans.     

Ett ansvarsmedvetet agerande inleds med att den enskilde blir medveten om sitt ansvar. Genom information, och aktiv involvering exempelvis med våra interaktiva hållbarhetskommunikationsinsatser inom projektet YOU ökar vi våra medarbetares medvetenhet i fråga om relevanta hållbarhetsteman, och vi stöttar dem så att de både kan agera mer hållbart.  

Vårt engagemang i siffror

Sedan 2012 har Lidl Sverige hållbarhetsrapporterat på ett mer transparent och djupgående vis än kravställt.

2024 har medarbetare i butik, lager och huvudkontor genomgått utbildningar i hållbarhet för att öka kunskapen om vårt hållbarhetsarbete och för att engagera hela organisationen för en mer hållbar framtid.

Våra över 5 000 medarbetare har möjlighet att ta del av information om våra hållbarhetsteman och annat viktigt via våra interna kommunikationskanaler så som medarbetarappen och intranätet Lintra.

Hur för vi dialog med olika intressegrupper?

Medarbetarappen  

Vår medarbetarapp är vår främsta kommunikationskanal till alla medarbetare. Där informerar vi om nyheter och aktuella aktiviteter inom de olika områdena. En stor del av informationen i appen rör också hållbarhetsteman och vi nyttjar kanalen både för att höja medvetenheten och för att sprida kunskap. För oss är det viktigt att hållbarhet genomsyrar organisation från styrelsen till lagerhyllorna och ut till kassorna i våra butiker. Därför satser vi på utbildning och medvetandehöjande intern kommunikation kring hållbarhet. Vårt mål har varit att senast 2022, och därefter löpande, göra det möjligt för våra medarbetare att agera hållbart inom deras respektive uppgiftsområden och stötta dem i detta. Vi har nu två obligatoriska utbildningar för alla anställda inom hållbarhet och tittar på nya möjligheter att integrera kunskap och medvetenhet om hållbarhetsteman i alla våra operativa verksamhetsområden.  

Kund- och medarbetarenkäter  

Varje år genomför vi en koncern- och landsövergripande undersökning för våra medarbetare vid namn PULS. Där undersöks det nuvarande måendet och synen på bolaget. Vi skickar också ut mer specifika undersökningar på ad hoc-basis, exempelvis om medarbetarpendling och kunskap om temat inkludering och arbetsmiljö. Utöver detta har vi ett Tycka-till system där vi uppmanar våra kunder att fylla i ett formulär med synpunkter och tips till oss för att vi ska bli bättre. För varje inskickat svar skänker vi dessutom fem kronor till Barncancerfonden.   

 Sedan 2018 finns ett idéhanteringssystem där medarbetare uppmuntras bidra till bland annat  energieffektivisering. En av våra anställda kom exempelvis på idén att montera kylrengöringsadaptrar på våra rengöringsmaskiner. På så sätt lyckades vi förhindra onödiga stopp i avloppen vid butikernas kyldiskar, vilket ledde till minskad energiförbrukning.    

Samhällsengagemang  

Ytterligare ett sätt att synliggöra frågor och öppna för dialog är genom vårt samhällsengagemang. Genom olika former av donationsprojekt ger vi tillbaka till samhället vi är en del av.   

Läs gärna mer om vårt samhällsengagemang under fokustemat Agera Rättvist.

Läs också om hur vi för dialog med våra samarbetspartners och relaterade branschorganisationer längre ner på sidan.

lidl future initiatives

Lidl future initiatives

Vi tror att engagemang och resurser genererar idéer och ny dialog. Genom Lidl Future Initiatives har Lidl Sverige gett stöd till hållbarhetsprojekt som löser utmaningar utanför den egna verksamheten inom två olika teman.   

Under år 2019 utlyste vi tio miljoner kronor genom temat "Plastutmaningen" för att stödja hållbarhetsprojekt som handlade om att minska eller undvika plast, utveckla alternativa material eller att driva beteendeförändring hos konsument. Utlysningen var öppen för högskolor, universitet, ideella organisationer och oberoende forskningsinstitut.  

Året efter utlyste vi i stället elva miljoner kronor genom temat "Hållbarhetsakuten". Livsmedelsindustrin har en nyckelroll i omställningen till ett mer hållbart samhälle, och syftet med ”Hållbarhetsakuten” är att stötta hållbarhetsprojekt utanför den egna verksamheten som kan lösa de utmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel innebär.  

Förutom att rikta sig till högskolor, universitet, ideella organisationer och oberoende forskningsinstitut som under ”Plastutmaningen”, var även innovativa företag och andra aktörer som har möjlighet att bidra till omställningen välkomna att ansöka om stöd. Ansökningarna bedömdes av en extern expertpanel bestående av ledande representanter för innovationssystem och forskning.  

De pengar som delats ut har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastbärkassar från juni 2018 till april 2020. Hela höjningen på 50 öre exklusive moms har gått till Lidl Future Initiatives för finansiering av hållbarhetsprojekt i Sverige.  

Läs gärna mer om de projekt som deltog och vann stipendium i Lidl Future Initiative.

Våra medlemskap

För att möta de stora utmaningarna vi står inför inom alla delar av hållbarhetsfältet behöver vi föra dialog med alla våra intressenter. Bara tillsammans kan vi nå ända fram i det arbete som måste göras för att vi ska utvecklas hållbart och bidra positivt till både planeten och oss människor. 

Lidl Sverige är medlem i flera olika organisationer och har skrivit under flera gemensamma ställningstaganden. Vi tror på branschgemenskap och att utbyte av kunskap, erfarenheter och en löpande dialog kring aktuella teman är vägen framåt. Vi har också nära samarbete med flera intresseorganisationer och hämtar gärna inspel från deras expertis.  

Utbyten formar verksamheten 
Det löpande utbytet av information med våra interna och externa intressenter, så som kunder, civilsamhällsorganisationer, politiska representanter, affärspartners, anställda eller media, är en fundamental del av Lidl Sveriges hållbarhetsstyrning. Under 2022 reviderade Lidl Sverige vår process för att urskilja våra materiella fokusområden inom hållbarhet. Detta innebar att våra interna och externa intressenter fick ge sin input inom området människan, planeten och samhället. Vi frågade intressenter om positiv och negativ påverkan från Lidl. Dessutom undersökte vi om våra sex strategiska fokusområden när det kommer till hållbarhet har någon påverkan på Lidls affärsmässiga framgång.  

Materialitetsprocessen genomförs på nytt vartannat år och resulterar i vår hållbarhetsstrategi, och ytterst i den rapportering vi publicerar för att våra intressenter ska kunna följa vårt arbete. 

Bra för dig_footer