Hur vi arbetar för att minska våra utsläpp
Vårt arbete för att minska utsläppen riktar in sig på de grundläggande delar av verksamheten där våra möjligheter att påverka typen av utsläppskälla är låga, och de resulterande utsläppen inte går att undvikas enligt de förutsättningar vi har idag. Det kan exempelvis röra sig om transporter av våra varor, våra medarbetares och kunders resor till och från våra arbetsplatser och butiker, eller vissa utsläppsgenererande ämnen som ännu inte har en klimatneutral ersättare.
I de här fallen fokuserar vi på att i stället försöka minska konsumtionen inom varje enskild aktuell process, utan att ha möjligheten att påverka själva emissionsfaktorn, eller klimatpåverkansgrad hos det enskilda utsläppet.
En fördel med att minska konsumtionen av utsläppsgenererande energi är att det också sparar på planetens resurser. Genom att analysera CO2-intensiteten inom vår egen verksamhet, men också hos våra leverantörer och affärspartners kan vi se vilka områden vi behöver fokusera på att förbättra.
Byggnader
Lidl Sverige äger 205 butiker och tre centrallager sedan början på 2023. Vi äger de flesta av fastigheterna vi verkar i och som en fastighetsaktör i vår storlek är därför förvaltningen och byggnationen av våra fastigheter ett viktigt område för vårt klimatarbete. Detta gör vi genom att kontinuerligt miljöanpassa existerande byggnader, certifiera nya butiker och löpande följa upp energianvändningen i våra butiker.
Genom att vi äger de flesta av våra fastigheter har vi större kontroll och ökad möjlighet till uppföljning och implementering i stor skala. Vårt centrala styr- och övervakningssystem, mot vilket samtliga egenägda butiker är uppkopplade, låter oss följa upp energianvändningen minst varannan månad för att identifiera och åtgärda högförbrukande butiker. Under 2020 anpassades ledningssystemet till certifieringsstandarden ISO 50001:2018, och samtliga av våra butiksmedarbetare har dessutom fått en utbildning i att tänka energismart.
Certifieringarna vi använder oss av utöver ISO 50001 är Edge, samt Sweden Green Building Councils världsledande certifieringar BREEAM och NollCo2.
Vår butik i Visby som öppnades 2020 är världens första NollCO2- handelsbyggnad, vilket betyder att byggnaden har ett nettonollutsläpp av koldioxid under hela byggnadens livslängd och på så sätt kan kvalificeras som klimatneutral.
Innan dess blev vår butik i Växjö den första livsmedelsbutiken som uppnådde högsta nivån Outstanding inom BREEAM. År 2017 blev den utsedd till världens grönaste nya handelsbyggnad på BREEAM Awards i London. Ett av våra mål på området är att alla nya butiker ska miljöcertifieras, något vi upprätthåller tills vidare.
Teknisk utrustning
Våra butiker, centrallager och kontor är bara så miljösmarta som den tekniska utrustningen i fastigheterna tillåter. Vi har ökat energieffektiviseringen i flera av våra anläggningar genom att modernisera den tekniska utrustningen och att löpande se över och hitta nya tekniska lösningar är en betydande del av vårt klimatarbete. Bland våra systematiska insatser återfinns bland annat energisnål belysning som tänds och släcks med närvarodetektorer, smarta ventilationssystem, automatiska kylgardiner, gaslock på frysarna och värmeåtervinning från kylanläggningarna.
Transporter
Logistik är en central del av Lidls verksamhet och transporterna av våra varor till och från våra butiker och lager är en avgörande källa till klimatpåverkan. Vi arbetare med att minska och undvika miljöpåverkan från våra transporter på olika sätt. Vi effektiviserar våra befintliga transporter, testar nya lösningar samt samarbetar med forskare, lastbilstillverkare och drivmedelsproducenter för att driva utvecklingen framåt.
Genom att satsa på fler lokalproducerade varor minskar vi vårt transportbehov och så gott som alla Sverigebaserade leverantörer levererar direkt till våra lager. Merparten av våra importerade varor går från hubbar i Tyskland med tåg till Sverige. De lastas om och går sista biten på landsväg till våra centrallager i Halmstad, Rosersberg och Örebro.
Transport ut från våra centrallager köps in med noggranna miljökrav på de fordon som kör för Lidl Sverige. Kraven gäller exempelvis typ av lastbil, drivmedel, minskad bränsleförbrukning och samverkan för att fylla lastbilarna maximalt. Utvalda nyckeltal följs upp dagligen och på längre sikt. Kontroller och besiktningar av efterlevnad genomförs löpande.
Vår dagliga logistikplanering effektiviserar transporterna så att vi hela tiden uppnår kortast möjliga transportsträckor. Idag är logistikkedjan så optimerad att standardupplägget är en leverans per butik och dag. Undantaget är små butiker i storstäder, med hög omsättning och/eller där det råder förbud mot tunga lastbilar. Lastbilarna försöker utnyttjas i så stor utsträckning som möjligt i båda riktningar genom att transportera varor till butikerna i en riktning och returgods, emballage och tompallar i den andra. Vi arbetar även med "hämta själv-flöden" där Lidl Sveriges logistikpartners lastbilar hämtar inleveranser av varor från våra leverantörer när de är på väg tillbaka från butikerna till lagren. Det gör att leverantörerna själva slipper köra till Lidl Sveriges centrallager.
Sortiment
Produktionen av varorna i vårt sortiment har en påverkan på klimatet, och därigenom får kunderna ett klimatavtryck när de köper varorna. Ett av våra klimatmål är att löpande minska kundernas klimatavtryck som uppstår genom varorna de köper. Det innebär att minska klimatavtrycket för hela sortimentet.
Inom sortimentsutveckling inkluderar vi från och med 2021/22 klimatfotavtrycket av varor som en parameter i det interna arbetet för att styra vårt sortiment mot minskad klimatpåverkan. Vi fokuserar bland annat på att arbeta mer säsongsanpassat och anpassa vårt sortiment till mer frukt och grönt i säsong. I årets analys identifierades enbart en av produkterna i frukt och grönsakssortimentet som fraktats med flyg. Målet för 2022 är att helt undvika att ta in frukt och grönt som fraktas med flyg, vilket också är ett åtagande som är standard idag.