leverantörskedjan

Leverantörskedjan

 

En global leverantörskedja innebär människorättsliga utmaningar eftersom den omfattar  aktörer och företag från flera olika länder, däribland länder med ökad risk för bristande mänskliga rättigheter. Orsakerna är ofta komplexa och berör hela näringsgrenar. Respekt för mänskliga rättigheter och jämlikhet är grundpelare för Lidl och vi har ett ansvar att   säkerställa arbetsrättsliga standarder, humana förhållanden och likabehandling längs hela vår värdekedja.  

 

HRIA  

Världens befolkning ökar och i samma takt ökar även förbrukningen av naturens resurser och därmed mängden avfall. Lidls verksamhet är en del av denna process och därför är ansvaret vårt att verka för en skonsam resursanvändning. Det innebär att utvinna råvaror på ett mer miljövänligt sätt, utforska cirkulära lösningar, ta vara på och förebygga matsvinn samt att använda sötvatten med eftertanke.  

Att verka för mänskliga rättigheter och sunda arbetsförhållanden för de som förser oss med råvaror är högsta prioritet för oss på Lidl. Som ett steg i detta genomför vi regelbundet Human Rights Impact Assesments (HRIA). 

I Lidls inköpspolicy för mänskliga rättigheter i leverantörskedjan beskriver vi även vår strategi för  att kontinuerligt förbättra arbetsvillkoren för de människor som arbetar för, och samarbetar med,  oss på Lidl. Temat jämställdhet är ett fokusområde för vår människorättsstrategi inom inköp.  

Läs mer om vårt arbete med mänskliga rättigheter och jämställdhet i våra leverantörskedjor i respektive policydokument.

 

Klagomålmekanismer  

Tillgång till en effektiv klagomålsmekanism, även för anställda i globala leverantörskedjor, är en integrerad del av företagets omsorgsplikt för att täcka risker för mänskliga rättigheter och rättsliga kränkningar. I praktiken innebär detta dock ofta en utmaning i början av leverantörskedjan.  Språkkunskaper och tillgång till digital teknik, är faktorer som påverkar tillgången till klagomålsmekanismer. Lidl har därför satt upp som mål att testa att införa särskilda klagomålsmekanismer i riskutsatta leverantörskedjor för att identifiera skalbara och effektiva tillvägagångssätt. I ett första steg började vi testa klagomålsmekanismer i två riskkedjor: bär från Spanien och kokosmjölk från Vietnam. Lidl Sverige har möjliggjort anmälan av människorättsliga, sociala och miljörelaterade överträdelser och inrättat ett webbaserat rapporteringssystem. Alla inkommande anmälningar följs sedan upp. 

Bär från Spanien  
Som en del av detta pilotprojekt har vi och vår partner Elevate satt upp en ny, effektiv klagomålsmekanism för arbetare inom bärsektorn i Huelva, Spanien. Klagomålsmekanismen testades med utvalda producenter som en del av skördesäsongen 2021/2022. Vi lägger särskild vikt vid att ta itu med befintliga hinder och öka tillgängligheten för anställda. Klagomålsmekanismen har flera kanaler, inklusive en hjälplinje bemannad av utbildad personal, samt möjligheten att skicka in klagomål via Whatsapp. Klagomål accepteras på alla språk. Muntlig kommunikation med hjälplinjens personal är möjlig på spanska, arabiska och engelska. Dessutom utbildas arbetare i hur man använder mekanismen. För att ta hänsyn till att majoriteten av arbetarna på plats är kvinnor från Nordafrika och Östeuropa, är alla som tar emot samtal kvinnor. Vi kommer att utvärdera piloten i slutet av skördesäsongen och rapportera om resultat och nästa steg.

Textilier från Vietnam  
Lidl är medlemmar i Amfori och är på så sätt också en del av klagomålsmekanismen ”Amfori Speak 4 Change” för projekt i Vietnam. Detta är ett system som testas inom icke-livsmedelssektorn. Lidl deltar i projektet med produktionsanläggningar inom textilsektorn. Som en del av pilotprojektet får arbetare också tillgång till olika kanaler för att framföra klagomål. Eftersom flera företag ofta handlar med en och samma produktionsanläggning utreds klagomålen enhetligt med inblandning av en uppdragsgivare. Därefter utvecklas lösningar på de identifierade problemen. Projektet genomfördes under 2022.

 

Policy 

Högsta kvalitet till bästa pris är Lidls affärsidé och löfte till kunderna. Här ingår att verka för ansvarsfull och hållbar produktion av livsmedel och andra varor. Arbetet underlättas av att Lidl främst säljer egna märkesvaror och köper in stora volymer med få mellanhänder. Det sättet att jobba på ger ökad kontroll och möjlighet att ställa krav. Här hittar du våra policyer. 

 

Bra för dig_footer