Gör framtiden godare – för ett mer hållbart och sunt sortiment!
Mindre socker och tillsatser, mer växtbaserat och fler ekologiskt- och rättvist producerade varor – det är mer kvalitet. Vårt kvalitetslöfte “högsta kvalitet till branschens bästa pris” driver vårt arbete för att kunna erbjuda våra kunder ett sortiment som bara består av goda val. Därför satsar vi på produkter som inte bara smakar bra utan även främjar hälsan och skonar miljön
Som dagligvaruhandlare ansvarar Lidl för att du som kund kan välja varor som bidrar till en hållbar och sundare livsstil. Därför ser vi till att utforma ett sortiment som är bra för dig.
Antalet högkvalitativa och hållbara produkter i vårt sortiment växer ständigt. Lidl vill erbjuda sina kunder bättre alternativ att välja mellan, men också hjälpa konsumenter att fatta mer medvetna beslut i mataffären. Därför satsar Lidl på transparenta och trovärdiga certifieringar, tillsammans med tydliga produktmärkningar som kan vägleda konsumenter när de handlar.
Vårt engagemang för dig
Lidl Sverige är en aktiv partner i flertalet samarbeten och tillhör flertalet viktiga initiativ. Att vara med och påverka den allmänna opinionen är en integrerad del av vårt arbete, detta gör Lidl Sverige bland annat genom att säkerställa att vi uppfyller lagstiftningen och i samtal med intressenter och föreningar.
Ett mål är att kunna implementera nya lagkrav och regler så snabbt och smidigt som möjligt och för det krävs samarbete i hela värdekedjan. Lidl Sverige samarbetar och samverkar med en rad organisationer, se lista nedan:
Fairtrade
Fairtrade syftar till att förbättra arbets- och levnadsvillkor för småbrukare och anställda i länder med utbredd fattigdom genom rättvis handel. Framför allt riktar Fairtrade in sig på det första ledet i leverantörskedjan, där villkoren oftast är sämst. Fairtrade-märket innebär att råvaror som kaffe, te, kakao, nötter och bananer har odlats på ett socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbart sätt.
Rainforest Alliance
Rainforest Alliance är en internationell ideell organisation som arbetar för att bevara biologisk mångfald och främja ekologisk hållbarhet och socialt rättvisa arbetsmetoder inom lant- och skogsbruk. 2018 gick Rainforest Alliance samman med certifieringsprogrammet UTZ. Den gröna grodan hittar du bland annat på våra kaffe-, te- och chokladförpackningar.
Från Sverige
Från Sverige-märkningen används på produkter med svenskt ursprung, som därtill har både tillverkats och förpackats i Sverige. Utöver det vanliga Från Sverige-märket finns varianterna Kött från Sverige och Mjölk från Sverige, som garanterar att djuren är födda och uppfödda i Sverige. För produkter med mer än en ingrediens ska minst 75 procent vara svenskt – däremot måste alla kött- och mejeriråvaror i produkten alltid vara 100 procent svenska.
KRAV
KRAV-märkningen är Sveriges mest kända miljömärkning och har strängare krav än EU:s ekologiska märkning, bland annat vad gäller djurhållning, foder och klimatpåverkan. KRAV-organisationens vision är att all produktion av livsmedel ska vara ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbar. Märket används tillsammans med EU-lövet.
EU-lövet
EU-lövet är EU:s märkning för ekologiskt jordbruk. Enligt EU:s regler måste minst 95 procent av en produkts innehåll ha producerats ekologiskt för att märket ska få användas. Alla ekologiska ingredienser står också utmärkta i ingrediensförteckningen.
Nyckelhålet
Nyckelhålet är framtaget av Livsmedelsverket för att vägleda konsumenter till hälsosamma val. För att en förpackning ska få märkas med Nyckelhålet måste produkten leva upp till vissa produktspecifika kriterier, bland annat vad gäller tillsatt socker och salt. Märket är etablerat i Sverige sedan mer än 30 år och används numera även i bland annat Norge, Danmark och på Island.
MSC
MSC (Marine Stewardship Council) arbetar tillsammans med organisationer och företag världen över för att främja hållbart och ansvarsfullt fiske. För att fisk och skaldjur ska få märkas med MSC-loggan måste varje aktör i leverantörskedjan ha ett giltigt certifikat.
ASC
ASC (Aquaculture Stewardship Council) arbetar för att bevara den biologiska mångfalden och minimera miljöpåverkan och sociala avtryck från odling av fisk och skaldjur. ASC:s standarder visar att vattenbruk kan vara hållbart och socialt ansvarsfullt, vilket leder till en mer miljövänlig och välskött industri.
Skyddad ursprungsbeteckning
EU:s ursprungsmärkning Skyddad ursprungsbeteckning (SUB) används för produkter som tillverkas inom ett specifikt geografiskt område, och där råvarorna ska härstamma från samma område.
Skyddad geografisk beteckning
EU:s ursprungsmärkning Skyddad geografisk beteckning (SGB) används för produkter som tillverkas i – och förknippas med – ett specifikt geografiskt område. Råvarorna som används vid produktionen behöver dock inte komma från samma område.
Garanterad traditionell specialitet
EU:s märkning Garanterad traditionell specialitet (GTS) används för produkter som tillverkas på traditionellt vis eller med traditionella råvaror och ingredienser. Ett känt exempel från Sverige är falukorv.
V-Label
V-Label är en internationellt erkänd märkning av veganska (gul logga) och vegetariska produkter (grön logga)
Svanen
Svanen är en gemensam nordisk miljömärkning som i Sverige drivs på uppdrag av regeringen. Syftet med märkningen är att hjälpa konsumenter att välja bästa möjliga produkter ur miljösynpunkt. I våra butiker kan du hitta Svanenmärket på allt från hushållspapper till tvättmedel.
Bra miljöval
Bra miljöval är Naturskyddsföreningens egen miljömärkning, med särskilt fokus på att hushålla med naturens resurser och bevara den biologiska mångfalden. Märkningen används bland annat på kemiska och kosmetiska produkter.
Asthma Allergy Nordic
Asthma Allergy Nordic är en gemensam nordisk märkning som drivs av svenska Astma- och allergiförbundet i samarbete med sina motsvarigheter i Norge och Danmark. Syftet med märkningen är att hjälpa kunder att hitta produkter utan parfymer och allergener.
Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel, branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige, verkar för att branschen tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor. Svensk Dagligvaruhandel tror på det fria marknadsmötet, uppriktighet och redlighet samt hållbarhet i produkter och processer.
Ethical Trading Initiative Sverige (ETI Sverige)
ETI är en medlemsorganisation som består av företag, fackföreningar, civilsamhällsorganisationer och offentliga aktörer. ETI:s syfte är syfte är att främja hållbara affärsmetoder i globala leverantörsled med särskilt fokus på mänskliga rättigheter och arbetstagares rättigheter.
AGFO
AGFO är ett nätverk som förenar branschorganisationer, samt stärker kunskap och relationer i det svenska matsystemet med missionen att skapa ett bättre och framtidssäkrat matsystem.
Axfoundation
Axfoundation är en fristående, icke vinstdrivande verksamhet som knyter samma företag inom handeln och använder företagande som förändringskraft för att tackla de praktiska frågor som rör sakerna vi köper, maten vi äter och resurserna vi nyttjar.
LEAD (Leading Executives Advancing Diversity)
LEAD Nätverkets uppdrag är att attrahera, behålla och utveckla kvinnor inom consumer goods och handelssektorn i Europa, genom utbildning, ledarskap och affärsutveckling.
United Nations Global Compact
En ansvarsmedveten företagslednings ställningstagande för UN Global Compact
Att säkerställa arbets- och miljöstandarder i globala produktions och leverantörskedjor fortsätter att vara en världsomspännande utmaning inom handeln. Lidl har tagit ställning för tillbörlig aktsamhet samt ständig förbättring av sociala och ekologiska standarder i företagets värdekedja. Lidl Sverige såväl som andra företagsenheter inom Schwarz-koncernen tog därför i mars 2020 ställning för det globalt största och viktigaste initiativet för företagsansvar, nämligen United Nations Global Compact (UNGC). Vi förpliktar oss därmed till UNGC:s tio universella principer inom områdena mänskliga rättigheter, sociala normer, miljö och korruptionsbekämpning. Därmed skapar vi ett globalt ramverk för det stora hållbarhetsengagemang som vuxit fram hos oss med åren.
Livsmedel i fokus
Livsmedel i fokus är nätverket för alla som är verksamma och intresserade av livsmedelsbranschen. Genom att samlas, nätverka och skaffa ny kunskap tillsammans driver nätverket livsmedelsbranschen framåt.
Organic Sweden
Organic Sweden är plattformen för alla aktörer på ekomarknaden som vill samverka för ökad försäljning och export av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel. Organic Sweden arbetar för att öka kunskapen och engagemanget för ekologisk produktion och konsumtion.
Nätverket för Hållbart Näringsliv (NMC)
Nätverket för Hållbart Näringsliv är en branschöverskridande mötesplats för omkring 200 företag och organisationer från hela Sverige som vill dela kunskaper, erfarenheter och idéer kring ett hållbart och framgångsrikt näringsliv.
Sigill Kvalitetssystems Standardråd
IP-standarden ägs, förvaltas och utvecklas av Sigill Kvalitetssystem AB. Det är en standard för certifiering av en mer hållbar produktion av mat och blommor inom områdena livsmedelssäkerhet, djuromsorg, miljöansvar och sjysta arbetsvillkor. Sigill Kvalitetssystems standardråd är öppet för alla företag och organisationer som har nytta av att det finns livsmedel och blommor från certifierad produktion på marknaden.
Social Venture Network (SVN)
SVN är ett internationellt nätverk som arbetar för långsiktig hållbarhet i affärer och verksamheter enligt Agenda 2030. Medlemmar är företag, akademi och organisationer som arbetar lokalt i varje land med frågor om god etik, miljöhänsyn, socialt ansvar, hälsa och välbefinnande.
Svenska Köttföretagen
Svenska Köttföretagen är ett bransch- och utvecklingsbolag som företräder de svenska slakterierna i frågor som avel och branschfrågor. Bolaget driver tillsammans med partners branschutveckling i hela värdekedjan.