Gör framtiden godare – för ett mer hållbart och sunt sortiment!
Mindre socker och tillsatser, mer växtbaserat och fler ekologist- och rättvist producerade varor – det är mer kvalitet. Vårt kvalitetslöfte “högsta kvalitet till bästa pris” driver vårt arbete för att kunna erbjuda våra kunder ett sortiment som bara består av goda val. Därför satsar vi på produkter som inte bara smakar bra utan även främjar hälsan och skonar miljön.
Som dagligvaruhandlare ansvarar Lidl för att du som kund kan välja varor som bidrar till en hållbar och sundare livsstil. Därför ser vi till att utforma ett sortiment som är bra för dig.
Antalet högkvalitativa och hållbara produkter i vårt sortiment växer ständigt. Vi vill ge dig bättre alternativ att välja mellan, men också hjälpa dig att fatta mer medvetna beslut om vad du ska köpa. Därför satsar vi på transparenta och trovärdiga certifieringar, tillsammans med tydliga produktmärkningar som vägleder dig när du handlar.
Vårt engagemang för dig
Lidl Sverige är en aktiv partner i flertalet samarbeten och tillhör flertalet viktiga initiativ. Att vara med och påverka den allmänna opinionen är en integrerad del av vårt arbete, detta gör Lidl Sverige bland annat genom att säkerställa att vi uppfyller lagstiftningen och i samtal med intressenter och föreningar.
Ett mål är att kunna implementera nya lagkrav och regler så snabbt och smidigt som möjligt och för det krävs samarbete i hela värdekedjan. Lidl Sverige samarbetar och samverkar med en rad organisationer, se lista nedan:
Fairtrade
Fairtrade syftar till att förbättra arbets- och levnadsvillkor för småbrukare och anställda i länder med utbredd fattigdom genom rättvis handel. Framför allt riktar Fairtrade in sig på det första ledet i leverantörskedjan, där villkoren oftast är sämst. Fairtrade-märket garanterar att råvaror som kaffe, te, kakao, nötter och bananer har odlats på ett socialt hållbart sätt.
Rainforest Alliance
Rainforest Alliance är en internationell ideell organisation som arbetar för att bevara biologisk mångfald och främja ekologisk hållbarhet och socialt rättvisa arbetsmetoder inom lant- och skogsbruk. 2018 gick Rainforest Alliance samman med certifieringsprogrammet UTZ. Den gröna grodan hittar du bland annat på våra kaffe-, te- och chokladförpackningar.
Från Sverige
Från Sverige-märkningen används på produkter med svenskt ursprung, som därtill har både tillverkats och förpackats i Sverige. Utöver det vanliga Från Sverige-märket finns varianterna Kött från Sverige och Mjölk från Sverige, som garanterar att djuren är födda och uppfödda i Sverige. För produkter med mer än en ingrediens ska minst 75 % vara svenskt – däremot måste alla kött- och mejeriråvaror i produkten alltid vara 100 % svenska.
Krav
KRAV-märkningen är Sveriges mest kända miljömärkning och har strängare krav än EU:s ekologiska märkning, bland annat vad gäller djurhållning, foder och klimatpåverkan. KRAV-organisationens vision är att all produktion av livsmedel ska vara ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbar. Märket används tillsammans med EU-lövet.
Nyckelhålet
Nyckelhålet är framtaget av Livsmedelsverket för att vägleda konsumenter till hälsosamma val. För att en förpackning ska få märkas med Nyckelhålet måste produkten leva upp till vissa produktspecifika kriterier, bland annat vad gäller tillsatt socker och salt. Märket är etablerat i Sverige sedan mer än 30 år och används numera även i bland annat Norge, Danmark och på Island.
ASC
ASC (Aquaculture Stewardship Council) arbetar för att bevara den biologiska mångfalden och minimera miljöpåverkan och sociala avtryck från odling av fisk och skaldjur. ASC:s standarder visar att vattenbruk kan vara hållbart och socialt ansvarsfullt, vilket leder till en mer miljövänlig och välskött industri.