Bra för dig

Gör framtiden godare – för ett mer hållbart och sunt sortiment!

Mindre socker och tillsatser, mer växtbaserat och fler ekologist- och rättvist producerade varor – det är mer kvalitet. Vårt kvalitetslöfte “högsta kvalitet till bästa pris” driver vårt arbete för att kunna erbjuda våra kunder ett sortiment som bara består av goda val. Därför satsar vi på produkter som inte bara smakar bra utan även främjar hälsan och skonar miljön.

Som dagligvaruhandlare ansvarar Lidl för att du som kund kan välja varor som bidrar till en hållbar och sundare livsstil. Därför ser vi till att utforma ett sortiment som är bra för dig.

Antalet högkvalitativa och hållbara produkter i vårt sortiment växer ständigt. Vi vill ge dig bättre alternativ att välja mellan, men också hjälpa dig att fatta mer medvetna beslut om vad du ska köpa. Därför satsar vi på transparenta och trovärdiga certifieringar, tillsammans med tydliga produktmärkningar som vägleder dig när du handlar.

 

Vårt engagemang för dig

Lidl Sverige är en aktiv partner i flertalet samarbeten och tillhör flertalet viktiga initiativ. Att vara med och påverka den allmänna opinionen är en integrerad del av vårt arbete, detta gör Lidl Sverige bland annat genom att säkerställa att vi uppfyller lagstiftningen och i samtal med intressenter och föreningar.

Ett mål är att kunna implementera nya lagkrav och regler så snabbt och smidigt som möjligt och för det krävs samarbete i hela värdekedjan. Lidl Sverige samarbetar och samverkar med en rad organisationer, se lista nedan:

Fairtrade

Fairtrade syftar till att förbättra arbets- och levnadsvillkor för småbrukare och anställda i länder med utbredd fattigdom genom rättvis handel. Framför allt riktar Fairtrade in sig på det första ledet i leverantörskedjan, där villkoren oftast är sämst. Fairtrade-märket garanterar att råvaror som kaffe, te, kakao, nötter och bananer har odlats på ett socialt hållbart sätt. 

Rainforest Alliance

Rainforest Alliance är en internationell ideell organisation som arbetar för att bevara biologisk mångfald och främja ekologisk hållbarhet och socialt rättvisa arbetsmetoder inom lant- och skogsbruk. 2018 gick Rainforest Alliance samman med certifieringsprogrammet UTZ. Den gröna grodan hittar du bland annat på våra kaffe-, te- och chokladförpackningar.  

Från Sverige

Från Sverige-märkningen används på produkter med svenskt ursprung, som därtill har både tillverkats och förpackats i Sverige. Utöver det vanliga Från Sverige-märket finns varianterna Kött från Sverige och Mjölk från Sverige, som garanterar att djuren är födda och uppfödda i Sverige. För produkter med mer än en ingrediens ska minst 75 % vara svenskt – däremot måste alla kött- och mejeriråvaror i produkten alltid vara 100 % svenska. 

Krav

KRAV-märkningen är Sveriges mest kända miljömärkning och har strängare krav än EU:s ekologiska märkning, bland annat vad gäller djurhållning, foder och klimatpåverkan. KRAV-organisationens vision är att all produktion av livsmedel ska vara ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbar. Märket används tillsammans med EU-lövet. 

EU-lövet

EU-lövet är EU:s märkning för ekologiskt jordbruk. Enligt EU:s regler måste minst 95 procent av en produkts innehåll ha producerats ekologiskt för att märket ska få användas. Alla ekologiska ingredienser står också utmärkta i ingrediensförteckningen. 

Nyckelhålet

Nyckelhålet är framtaget av Livsmedelsverket för att vägleda konsumenter till hälsosamma val. För att en förpackning ska få märkas med Nyckelhålet måste produkten leva upp till vissa produktspecifika kriterier, bland annat vad gäller tillsatt socker och salt. Märket är etablerat i Sverige sedan mer än 30 år och används numera även i bland annat Norge, Danmark och på Island. 

MSC

MSC (Marine Stewardship Council) arbetar tillsammans med organisationer och företag världen över för att främja hållbart och ansvarsfullt fiske. För att fisk och skaldjur ska få märkas med MSC-loggan måste varje aktör i leverantörskedjan ha ett giltigt certifikat. 

ASC

ASC (Aquaculture Stewardship Council) arbetar för att bevara den biologiska mångfalden och minimera miljöpåverkan och sociala avtryck från odling av fisk och skaldjur. ASC:s standarder visar att vattenbruk kan vara hållbart och socialt ansvarsfullt, vilket leder till en mer miljövänlig och välskött industri. 

Skyddad ursprungsbeteckning

EU:s ursprungsmärkning Skyddad ursprungsbeteckning (SUB) används för produkter som tillverkas inom ett specifikt geografiskt område, och där råvarorna ska härstamma från samma område. 

 

Skyddad geografisk beteckning

EU:s ursprungsmärkning Skyddad geografisk beteckning (SGB) används för produkter som tillverkas i – och förknippas med – ett specifikt geografiskt område. Råvarorna som används vid produktionen behöver dock inte komma från samma område. 

 

Garanterad traditionell specialitet

EU:s märkning Garanterad traditionell specialitet (GTS) används för produkter som tillverkas på traditionellt vis eller med traditionella råvaror och ingredienser. Ett känt exempel från Sverige är falukorv. 

 

V-Label

V-Label är en internationellt erkänd märkning av veganska (gul logga) och vegetariska produkter (grön logga).  

 

Svanen

Svanen är en gemensam nordisk miljömärkning som i Sverige drivs på uppdrag av regeringen. Syftet med märkningen är att hjälpa konsumenter att välja bästa möjliga produkter ur miljösynpunkt. I våra butiker kan du hitta Svanenmärket på allt från hushållspapper till tvättmedel. 

 

Bra miljöval

Bra miljöval är Naturskyddsföreningens egen miljömärkning, med särskilt fokus på att hushålla med naturens resurser och bevara den biologiska mångfalden. Märkningen används bland annat på kemiska och kosmetiska produkter. 

 

Asthma Allergy Nordic

Asthma Allergy Nordic är en gemensam nordisk märkning som drivs av svenska Astma- och allergiförbundet i samarbete med sina motsvarigheter i Norge och Danmark. Syftet med märkningen är att hjälpa kunder att hitta produkter utan parfymer och allergener. 

 

Svensk Dagligvaruhandel

text text

Ethical Trading Initiative Sverige (ETI Sverige)

text text

Svensk Handel

text text

Sweden Green Building Council

text text

Women Empowerment Principles

text text

United Nations Global Compact

text text

Science Based Targets Initiative

text text

Organic Sweden

text text

Bra för dig_footer