Reset Plastic header

ReSet Plastic

Vill du veta mer om hur vi arbetar för att minska och förbättra plastanvändningen inom vår internationella organisation? Läs mer här: ReSet Plastic

Lidl, i samarbete med PreZero, har lanserat den första serien hushållsprodukter tillverkade av 100 procent återvunnen plast. PreZero, en del av Schwarzgruppen som Lidl tillhör, återvinner plastavfall och omvandlar det till regenererade PP-granulat. Dessa används för att tillverka produkter som hinkar, klädhängare och förvaringsbehållare. Genom att använda återvunnen plast istället för ny, bidrar vi till att skydda klimatet och minska plastavfall. Hittills har 1 782 ton plastavfall fått ett “andra liv”.

Lidl Sverige stödjer även Svensk Dagligvaruhandels färdplan för fossilfria och materialåtervinningsbara plastförpackningar. Målet är att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2025 och bestå av 100 procent återvunnen eller förnybar råvara till år 2030.

Lidl har antagit en global plast- och återvinningsstrategi med målet att 100 procent av all plast ska vara återvinningsbar år 2025 och att plastanvändningen ska minska med 20 procent på alla Lidls marknader. Detta innebär åtgärder för bärkassar, förpackningar och en ökad lösviktsförsäljning av frukt och grönt.

Redan nu har Lidl genomfört flera åtgärder för att minska plastanvändningen. Tjockleken på avfallspåsarna har reducerats, pant har införts på saftflaskor och plasten i cashewnötsförpackningar har minskat med 20 procent. För ekologiska bananer har plastpåsen ersatts med en plastremsa, vilket minskat plastanvändningen med nära 85 procent.

Ambitionen är att öka lösviktsförsäljningen av frukt och grönt. Just nu säljs 31 av 123 artiklar helt utan plast, en ökning med fem procent sedan 2017. Under 2024 genomförde Lidl Sverige ett pilotprojekt med Saveggy för att undersöka möjligheten att sälja gurkor och andra grönsaker utan plasthölje, istället skyddade av ett ätbart vaxliknande hölje gjort på havre och raps.

Footer Minska Klimatförändringarna