Hur vi arbetar för att undvika våra utsläpp
Det bästa åtgärderna för att bekämpa klimatförändringarna är de som leder till att en process som tidigare genererade utsläpp inte gör det längre. Det strävar vi efter när vi talar om att principen att undvika negativ klimatpåverkan. Genom ett konstant arbete med att utvärdera, förnya och hitta alternativ till våra existerande processer söker vi i bästa mån efter alla möjliga utrymmen för nya utsläppsfria lösningar genom hela vår värdekedja. Det innebär allt från driften av våra butiker till framtagningen och transporten av varorna i vårt sortiment.
Undvikande åtgärder är exempelvis att byta energikälla till elektricitet från förnybara resurser - på så sätt kan växthusgaser undvikas oavsett energikonsumtion. En annan typ av undvikande åtgärd är genom att upphöra eller minska i omfattning en process som genererar utsläpp.
Detta arbete måste utföras konstant och i takt med aktuell forskning. Dessutom tar vi vara på intern drivkraft och kreativitet för att kunna upptäcka och utforska ytterligare möjligheter. Vi har ett idéhanteringssystem med en belöningskanal specifikt för idéer syftar till att undvika och minska vår klimatpåverkan.
Köldmedia
En källa till utsläpp vi arbetar för att undvika helt är miljöfarliga köldmedier som används som drivmedel för att generera båda värme och kyla i luftkonditioneringsanläggningar i byggnader och för att kyla ner produkter i kyl- och frysanläggningar. Vid läckage eller andra skador uppstår utsläpp av växthusgaser och när dessa byts ut till naturliga köldmedier genereras nästan inga växthusgaser överhuvudtaget. De gamla konstköldmedierna fasar vi ut enligt f-gasförordningen och alla våra nya butiker får kyl-och frysanläggningar med naturliga köldmedium. Vårt mål var att till slutet av 2023 använda naturliga köldmedier i 100% av våra lager och 54% av butikerna. Detta har vi uppnått och nu återstår arbetet att definiera nya mål och självklart fortsätta arbetet med att byta ut köldmedierna.
Solceller
Att byta energikälla till grön el är ett av de effektivaste sätten att helt undvika utsläpp av växthusgaser och är en viktig del i Lidl Sveriges strategi för omställning till att bli fossilfria. Därför har vi börjat investera i solcellsanläggning till våra fastigheter där vår hittills största är belägen ovanpå vårt logistikcentrum i Örebro med 3 638 solpaneler på en effektiv yta på 5 954 kvadratmeter.
Drivmedel
Våra anställda och våra kunders resor till och från butikerna står för en betydande del av de utsläpp vi är ansvariga för och som vi därför arbetar för att minska. Som en del i detta installerar vi laddstationer för både elbilar och elcyklar i våra butiker, centrallager och kontor. Genom att erbjuda alternativ till laddning vid våra fastigheter hoppas vi att våra anställda och kunder ska välja el-transport över färdmedel med fossila drivmedel och på så sätt undvika utsläpp.
Enligt samma princip hade vi också som mål att växla hela vår tjänstebilsflotta från fossilt bränsle till el- eller hybridbilar innan slutet av 2023 och vid slutet av affärsåret hade vi uppnått en andel av 99,6 procent.
En annan del av våra utsläpp kommer från våra varutransporter mellan lagren och butikerna. Varje körning för med sig utsläpp och vi försöker därför utnyttja lastbilarnas utrymme till max för att hålla dem så få som möjligt.
Utöver detta arbetar vi för att möjliggöra fossilfria varutransporter mellan lagren och butikerna. Då vi inte har en egen transportflotta utan i stället köper transporttjänster från externa åkerier är detta arbete fokuserat på att driva utvecklingen framåt och effektivisera våra befintliga interna transporter genom att testa nya hållbara lösningar och samarbeta med forskare, lastbilstillverkare och drivmedelsproducenter. Ett av dessa samarbeten är med Einride, en fordonsleverantör vars vision är att radikalt förändra transportmarknaden genom elektrifiering, digitalisering, automatisering och ökad säkerhet. Vårt mål är att elektrifiera och med tiden automatisera transporter från våra centrallager till butikerna.
Sortiment
En av de produktkategorier som lämnar störst koldioxidavtryck i hela sin värdekedja och därmed står för en större del av Lidls utsläpp från inköp av produkter är frysta och färska animaliska produkter, så som mejeri, kött och färdigmat.
För att på sikt undvika produktrelaterade utsläpp från vårt sortiment av animaliska produkter har vi utvecklat en proteinstrategi. Strategin innebär att vi har som mål att senast 2025 ha utvidgat andelen växtbaserade proteinkällor i sortimentet genom att inkludera nya växtbaserade produkter. I den ramen ingår baljfrukter, nötter samt veganska ersättningsprodukter för kött och mejeriprodukter.
Vi satsar också på att underlätta för alla våra kunder, inte enbart de som äter veganskt eller vegetariskt, att välja dessa hållbara alternativ genom ett större urval synligt veganska och vegetariska produkter under vårt eget varumärke Vemondo. Vi arbetar även kontinuerligt med att vidareutveckla produkterna i fråga om smak, utseende, konsistens, nutrition och hållbarhet.
Läs mer om våra åtaganden kring vårt växtbaserade sortiment i vår policy för en medveten kosthållning.
Vi tar även ett stort ansvar för de delar av vårt sortiment som leder till avskogning; något som utöver andra allvarliga konsekvenser för klimatet leder till höga utsläpp och mer koldioxid i atmosfären. Vi har utvecklat en strategi för att motverka avskogning, samt publicerat en policy för leverantörskedjor fria från avskogning. Läs mer om detta arbete under avsnittet "Spara resurser".
Vidare ska Lidl erbjuda mer säsongsbetonade och svenska livsmedel, som om möjligt ska vara ekologiska.