medveten kosthållning
kompass medveten kosthållning

MEDVETEN KOSTHÅLLNING: LIDL – DET SJÄLVKLARA VALET

Med över 200 butiker i Sverige träffar vi många kunder varje dag. Våra drygt 1500 egenmärkesvaror utgör en viktig del av våra kunders näringsintag. Vi är medvetna om att produktion och konsumtion av mat inte bara har stor påverkan på klimatet och den biologiska mångfalden, utan även på våra kunders hälsa.  
Som dagligvarukedja är vi en del av den grundläggande livsmedelsförsörjningen i Sverige och vi vill ta vårt ansvar att erbjuda våra kunder de bästa produkterna för en hälsosam och hållbar livsstil. 

Vi formar vårt sortiment av produkter utifrån Planetary Health Diet (PHD; se inforuta). Därför strävar vi efter att kontinuerligt utöka vårt sortiment av växtbaserade livsmedel till 2050, i linje med PHD. Till 2030 kommer Lidl att öka andelen växtbaserade livsmedel som säljs – som växtbaserade proteinkällor, fullkorn, frukt och grönsaker – med 20 procent i alla 31 länder med Lidl-butiker. Dessutom kommer vi att vara den första dagligvarukedjan som skapar transparens för alla livsmedelskategorier i vårt produktsortiment i alla 31 länder med butiker. Våra kunder kommer att fortsätta ha ett brett utbud – med ett mer hållbart sortiment vill vi göra det lättare att leva en medveten, hälsosam och miljövänligare livsstil. 

Visste du att...

Med hjälp av Planetary Health Diet har EAT Lancet Commission utvecklat ett vetenskapligt baserat näringskoncept som fokuserar på både människors och planetens hälsa? En övervägande växtbaserad kost kommer att göra det möjligt att föda den globala befolkningen på 10 miljarder människor som förväntas år 2050 inom planetens gränser. 
 

Vårt engagemang för medveten kosthållning

Ansvarsfull marknadsföring mot barn

Vi har också satt som mål att endast sälja egna varumärkesprodukter i förpackningar med design riktat mot barn* som uppfyller kriterierna för hälsosam mat som definierats av Världshälsoorganisationen 2023**. Detta exkluderar kampanjartiklar för jul, påsk och Halloween. 
 
Exempelvis följer vi praxisen att produkter vars marknadsföring riktar sig till barn inte får innehålla mer är 12 g socker per 100 g. Överstiger produkten detta gränsvärde så måste antingen sockerhalten sänkas eller förpackningen modifieras för att inte rikta sig till barn. 

* Med föremål med barndesign avses alla livsmedel där förpackningen tilltalar barn upp till och med 14 år, eller som tyder på att de är särskilt lämpliga för barn. 

**Läs mer i WHO’s guideline

Fullkorsstrategi

Kostfiber och fullkorn är viktigt för ett långt och hälsosamt liv.1 Fram till 2030 strävar Lidl Sverige efter att öka andelen fullkorn i sitt produktsortiment till 15 procent. Lidl kommer också att erbjuda minst ett fullkornsalternativ i alla relevanta varugrupper senast 2030.  

Vi erbjuder våra kunder fullkornalternativ i flera av våra egna varumärken exempelvis inom produktgrupperna pasta och bröd. Inte minst, erbjuder vi flertalet produkter med fullkorn ur vårt egna varumärke Matriket där vi samlat produkter av svenskt ursprung under ett gemensamt varumärke för att göra medvetna val enklare för våra kunder. 

VÅRA AKTIVITETER I EN ÖVERSIKT

För att göra framtiden godare har vi definierat mål för att alltid erbjuda våra kunder det bästa produktsortimentet för en hälsosam och mer hållbar livsstil. I vårt arbete för medveten kosthållning fokuserar vi på tre områden: "Hälsosam kost", ”Hållbar kost" och ”Transparens och självbestämmande".  

Hälsosam kost 

Vi förbättrar hela tiden näringsinnehållet av vårt produktsortiment.  Till 2030 har Lidl Sverige som mål att öka andelen fullkorn i förhållande till totala spannmål i sortimentet till 15 procent (basår 2023). Lidl utökar också sitt utbud av fullkornsprodukter: Vi avser att erbjuda minst ett fullkornsalternativ i alla relevanta produktgrupper till 2030. 

Som en del av Lidls strategi för medveten kosthållning 2025 kommer vi att minska tillsatt socker och salt i produkter från våra egna varumärken med försäljningsviktade 20 procent. 

Hållbar kost  
Till 2030 har Sverige som mål att öka andelen växtbaserade proteinkällor i förhållande till animaliska proteinkällor i sitt produktsortiment till 20 procent (basår 2022). Därför började vi beräkna och analysera vår "proteinsplit" 2022, som mäter andelen växtbaserade proteinkällor i jämförelse med proteiner av animaliskt ursprung. För att ge transparens för våra kunder kommer vi att rapportera vår proteindelning från FY2023. 

Sammantaget under räkenskapsåret 2023 var försäljningen av växtbaserade proteinkällor 14,23% av totala proteinkällor (ex mejeri), och för växtbaserade mejeriprodukter 4,94% av totala mejeriprodukter.

Vår expansion av de rena växtbaserade produkterna från Vemondo, vårt veganska och vegetariska egenvarumärke, syftar inte bara till att vända sig till veganer och vegetarianer, utan uppmuntrar alla våra kunder att prova en mer växtbaserad kost. 
 
Vårt produktsortiment av frukt och grönt är en viktig del av vår strategi för medveten kosthållning under PHD-modellen. Vi på Lidl kommer att fortsätta ge våra kunder ett stort utbud av färsk frukt och grönsaker varje dag. Dessutom kommer vi att fokusera på att erbjuda ett urval av mer säsongsbetonade och regionala livsmedel – från ekologiskt jordbruk där det är möjligt.  
 
Vi har också lovat att minska matsvinnet med 50 procent till 2025 (basår 2017). För att uppnå detta har vi följt en helhetssyn längs hela värdekedjan i många år för att minimera matförluster i varje led.  
 
Transparens och självbestämmande  
Vi ökar medvetenheten bland våra kunder för att underlätta hälsosammare och mer hållbar konsumtion. För att förbättra transparensen och hjälpa våra kunder att vägleda våra kunder märker vi produkter med erkända sigill och certifieringar, såsom Fairtrade, KRAV-loggan och EU-lövet för ekologiskt producerade livsmedel.  

Vårt engagemang i siffror

%

Öka växtbaserat med 20 %. Inom Lidl vill vi öka vår försäljning av växtbaserade livsmedel* till 2030.

%

Fullkornsandelen ska uppnå 15% 2030. Andel fullkorn av totalt spannmål. Nuvarande status fullkornsandel 10,3% .

%

Andel växtbaserade proteinkällor** till animaliska proteinkällor. Nuvarande status proteinkällor 14,23%

Peer Sandtner

“ För att ge hälsosam mat till en växande global befolkning inom våra planetära gränser, måste vi förändra vårt sätt att äta på världen över. Vi på Lidl har varit fast beslutna att göra vår del i flera år nu – baserat på de vetenskapliga rönen från Planetary Health Diet. ”  
- Peer Sandtner, inköpsdirektör på Lidl Sverige.

Bra för dig_footer