Header Minska Klimatförändringarna

Gör framtiden godare – minska klimatförändringarna!

Effekterna av klimatförändringarna blir allt mer påtagliga – även för Lidl. Som dagligvarukedja inom livsmedelsbranschen är vi samtidigt medansvariga för utsläppen av växthusgaser. Att värna om klimatet är därför en avgörande del i alla våra processer igenom hela värdekedjan, från tillverkningen av våra produkter till driften av våra butiker. Våra åtgärder faller inom ramen för principerna ”undvikande, minskning och kompensation” av utsläppen och klimatpåverkan.

Det innebär att vi bland annat erbjuder allt mer klimatvänliga alternativ i vårt sortiment, att vi successivt ställer om till naturliga köldmedier och att vi producerar en del av vårt elbehov själva via solcellsanläggningar. Övriga utsläpp från egen verksamhet täcks av förnybar energi, och kompenseras från och med räkenskapsåret 2022 högkvalitativa projekt med Gold Standard-certifiering.

Redan under augusti 2020 blev Lidl, som en del av Schwarz Gruppen, officiell medlem i Science Based Targets Initiative (SBTi). Schwarz Gruppen har sedan dess fastställt klimatmål som validerats av SBTi enligt en komplett analys av vårt koldioxidavtryck och tillhörande genomgående klimatkalkyl.

Lidls klimatarbete grundar sig i vetenskapsbaserade klimatmål som utgår från Science Based Target Initiatives metoder. Dessutom kräver vi att våra leverantörer ska ha ambitiösa mål för att bekämpa klimatförändringarna, samt stöttar och vägleder våra affärspartners längs vägen.

Visste du att...

…jordbruket – och därmed även tillverkningen av livsmedel – ger årligen upphov till cirka en fjärdedel av de globala utsläppen av växthusgaser? 

Vårt engagemang för planeten

%

fossilfria transporter till år 2025

%

minskning av plastanvändningen och halvera vårt matsvinn till år 2025.

%

Inga flygtransporter av frukt och grönt sedan 2022.

st

av våra butiker är BREEAM-cerifierade och 6 butiker under pågående utredning.

Lidls utsläppsarbete

Strategi

Lidl Sverige vill, tillsammans med hela Lidl-koncernen, bidra till att vi når både de Europeiska och Globala klimatmålen och minska vår egen påverkan på klimatet. Därför definierar vi våra klimatmål baserade på Science Based Target initiative (SBTi). Detta initiativ är en allians mellan NGOs och företag, som siktar på att leva upp till Parisavtalet. Deltagande organisation definierar sina egna mål för utsläppsminskning. Lidl Sverige anslöt sig till initiativet 2020 som en del av Schwarzgruppen.  

Som en del av Schwarzgruppen har vi tagit fram vår egen klimatstrategi. Den strävar efter att undvika CO₂-utsläpp, minskning av dem och, där det inte annars är möjligt, kompensation, till exempel genom kompensationsprojekt. Vi har satt klimatmål som vägletts av SBTi-kriterierna. 

Innan 2030 är vårt mål som koncern att reducera våra utsläpp av växthusgaser inom våra direkta operativa utsläpp inom Scope 1 och 2 med 80% jämfört med 2019. Lidl Sverige bidrar främst genom satsningar på ökad resurseffektivisering, effektivare logistiklösningar, högre andel fossilfria drivmedel och ökad energieffektivisering.  

Vi har även satt målet att helt byta till 100% el från förnybara källor* innan 2022, och att använda klimatkompensationsprojekt för att bli helt klimatneutrala. Det målet har vi uppnått och fokuserar nu på att driva på ytterligare åtgärder. Vi vill att de leverantörer som är ansvariga för 75% av våra produktrelaterade Scope-3 utsläpp ska ha forskningsbaserade klimatmål senast 2026.  

*Detta exkluderar leverantörskontrakt som vi inte har kontroll över, så som enskilda hyrda fastigheter med egna köpeavtal för energi.  

Definition

En del av det löpande arbete med att beräkna och åtgärda våra utsläpp omfattar att få bättre översikt och möjligheter att samla in data för de utsläpp som faller inom ramen för Scope 3. Det gäller utsläpp som vi inte är direkt ansvariga för, men som uppstår som en konskevens av vår verksamhet. Dessa sträcker sig från produktionen av produkterna vi säljer, utsläppen från materialen vi använder i verksamheten, så långt som de utsläpp våra produkter orsakar när de används av kund efter försäljning.  

En stor del av utsläppen inom Scope 3 är fortfarande mycket svåra att kartlägga och detta är en utmaning för alla i branschen. Under 2020/21 inkluderade vi för första gången inköpt material till våra butiker (så som papperspåsar till lösviktsprodukter, sträckfilm och avfallspåsar), samt våra anställdas pendlingsresor i vår beräkning för scope 3. Beräkningen används sedan bland annat för att klimatkompensera vår drift.  

Footer Minska Klimatförändringarna